luni, 24 noiembrie 2008

Retele sociale = retele de prieteni?

Oare cati intre noi au primit o cerere de prietenie de la un necunoscut pe una din retelele sociale si au acceptat? Cati au acceptat cu buna stiinta si cati au acceptat din greseala/neatentie/graba?

Nu pot sa spun ca am fost spam-ata la greu cu astfel de cereri, dar am avut cateva experiente mai dubioase care m-au facut sa fiu reticenta la astfel de invitatii. Spre exemplu, acum cativa ani am primit "add" la YahooMessenger de la un necunoscut. Am acceptat fara sa ma gandesc, am inceput sa vorbesc cu respectivul - la inceput chiar entuziasmata ca puteam sa imi mai exersez engleza -, insa foarte repede am aflat scopul sau, pentru care era dispus sa imi trimita si o camera web. Ce-i drept nu mi s-a parut periculos tipu, a zis de la inceput ce vrea si cand i-am zis ca nu ma intereseaza m-a lasat in pace, dar totusi nu vad de ce a trebuit sa imi dea mai intai "add". In aceeasi perioada am mai adaugat vreo 3 persoane, care erau ok, insa oricum nu am vorbit cu ei decat cateva zile, so why add them? Asa ca m-am hotarat sa nu mai dau "add" decat la cunoscuti.

Peste un timp a aparut un anume "mariusex" care voia sa ma adauge in lista lui de prieteni la YM. I-am dat de 2 ori deny explicandu-i ca vreau sa imi zica mai intai cine e si ce vrea, insa nu mi-a raspuns, dar a continuat sa imi dea "add". Mi-a trimis chiar si invitatie de prietenie la Netlog. I-am dat ignore si pana la urma am scapat de el.

In perioada aia am tot cautat informatii despre Yahoo Search Directory, sa imi dau seama cum au dat oamenii aia de mine. Eu nu m-am gasit, nu stiu cum m-au gasit ei..

Referitor strict la retele sociale: nu am cont decat pe hi5. L-am facut la invitatia unor prieteni, apoi am adaugat pe toti cei care imi trimteau invitatie si pe care ii cunosteam. Am refuzat un tip care cred ca facea colectie de "prietene" (avea cateva sute (mii?) de prietene si nici un prieten). Inca am cateva invitatii pending - oameni pe care mi-au trimis invitatie desi nu ii cunosc. Ultimul se numeste "cuculot lolozaur", are o poza cu Brad Pitt si mai multi prieteni, dintre care 5 sunt comuni. Inca n-am vrbit cu cei 5 prieteni comuni sa aflu cine este "cuculot lolozaur", dar tare sunt curioasa daca ei il cunosc sau au dat pur si simplu "add" fara sa se uite.

Si atunci ma intreb: pana la urma ce rol mai au retelele sociale? Doar sa construiasca grafuri oarecare intre diversi oameni? Daca vreau sa adaug pe cineva ca prieten la hi5 sunt informata ca:

"Eşti pe cale să adaugi pe X ca prieten. X va fi anunţat(ă) şi va trebui să confirme că sunteţi prieteni.(...)
Continuă doar dacă eşti prieten cu X.
"

Desigur, mesajul ese doar informativ, practic oricine poate adauga pe oricine. Dar de ce as adauga pe cineva pe care nu il cunosc? Am primit o cerere de prietenie de la cineva despre care mi-am putut da seama din profil ca face parte dintr-un grup din care fac si eu parte. De asemenea, de curand am primit o cerere de la o fosta colega, bune prietene in clasele primare, dar cu care am pierdut legatura dupa plecarea ei din tara. Pentru astfel de legaturi consider folositor hi5. Dar altfel mi se pare inutil, si pe alocuri exasperant ; si aici dau exemplul unei prietene urmarita de 3 ani de zile de catre un baiat care, dupa ce i-a descoperit profilul pe hi5, i-a trimis mesaje in nestire.
Sigur, nu Hi5 este vinovat, ci persoana in cauza, dar tocmai asta e intrebarea: nu si-au extns retelele sociale prea mult rolul? Prietenii nu se fac cu un click din maus; relatiile de prietenie se nasc si se consolideaza in timp.

Poate nu are legatura, dar mi-am adus aminte de un banc:

Q: De ce nu vorbeste o blonda in timp ce face sex?
A: Pentru ca mama i-a spus sa nu vorbeasca cu strainii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu